kalla samtal

Att ringa kalla samtal är dött!

Ja, det här kan man läsa lite varstans i diverse inlägg och bloggposter om försäljning. Wow. Att det gått så långt att folk överger telefonen för att de inte lyckas sälja över den, inte får tag i folk eller helt enkelt inte klarar av alla nej via den känns lite onödigt. Jag blir lite ledsen när jag tänker på att ett så billigt och tillgängligt kommunikationsmedel som en telefon är, lyckats kväva sig själv till döds genom att vi som svarar eller snarare slutat svara inte tycker om att prata med den som ringer för att sälja något. Jag kan hålla med om att kalla samtal borde vara dött för länge sedan. Det jag menar är sättet som kalla samtal rings borde vara dött.

Tänk så här

Du ringer för att sälja något till någon annan som inte har en aning om dig och ditt företag eller din produkt. Du lägger fram ett erbjudande utan att kunden har en chans att jämföra dig med vad den har eller kan tänka sig för andra alternativ. Är det så konstigt att de flesta säger nej direkt? De flesta behöver ju se över vad de har nu, vad de betalar, vad de har behov av etc för att sedan se om de vill ha din tjänst eller produkt. De flesta telefonsäljarbolags affärsidé går inte ut på att skapa en relation med kunden. Tvärtom. Det är ett nummerspel som pågår. ”-Du ska hinna ringa 100 personer under ditt pass! Prata inte för länge med folk för då hinner du inte ringa 100 stycken. Snabbt avslut allihopa! Ju fler ni ringer desto fler affärer gör ni. Kom igen nu!” Den sortens sätt att förhålla sig till sitt yrke är för mig taget ur skolboken för hur försäljning inte bör gå till. I telefonen kan man vara vem som helst och de flesta människor vill göra affärer med de de litar på och får förtroende för. Dessutom är det svårt att sälja över telefonen till företag, eftersom vi företagare inte har någon ångerrätt som privatpersoner har. Tackar jag ja över telefon, så blir jag fast eller lurad eller nöjd!

Förändring

Om det skulle bli en förändring i sättet hur säljarna pratar med de som svarar, så skulle det bli en annan sorts samtal. Om de som ringde hade brytt sig om mig och min situation och faktiskt agerade som en rådgivare och hjälpare, så hade inställningen till telefonförsäljning varit annorlunda. Om de hade vågat prata med folk och vara ärliga när de ringde och kopplat bort tanken om sälja till varje pris och istället intresserat sig för hur de på bästa sätt skulle kunna hjälpa till inom det område de fungerar, ja då hade det låtit annorlunda. De kanske inte hade hunnit med 100 samtal på sitt pass, men de hade gjort sig själva och hela kåren en tjänst och förbättrat ryktet, skapat en bättre magkänsla eftersom man hjälpt någon annan människa och somnat med gott samvete och faktiskt jobbat kvar över längre tid.

En förändring i sättet att ringa kalla samtal kommer att behöva göras. Om det inte gör det, så kommer inte bara en första kontakt med tilltänkta kunder bli väldigt dyrt, det kommer också innebära att en säljmetod som inte längre är omtyckt, inte kan arbetas bort och en ärlig inställning till att hjälpa andra människor aldrig kan bli ledstjärnan i säljarbetet. Låt oss därför inleda arbetet med att förändra sättet vi bör ringa kalla samtal på och i kommande blogginlägg ska jag visa hur det här kan gå till på ett sätt som gör att samtalet inte tar slut vid Hej!
/Mattias