Jag vill berömma en sak som hände för ett par år sedan. Jag blev uppringd av Peugeot som frågade om jag ville provköra deras då helt nya bil 508. Jag har inga bra erfarenheter från tidigare modeller av Peugeot, men tänkte att de körde en del reklam för 508 och att biltester skrivit att den har hållit hög kvalitet, så jag tackade ja. Det är nu som själva kundservicen börjar på ett fantastiskt bra sätt. Peugeot hörde av sig och undrade när jag kunde ta emot bilen. Jag fick bilen hemkörd på utsatt tid att prova över helgen. En modell med automat och utrustad i steg två från lägsta modellen. Måste säga att jag blev imponerad av bilens prestanda, växellåda och motor! Kunde mycket väl tänka mig att det skulle bli en storsäljare för dem, för den var riktigt bra. Sen vet man ju inget om hur den är efter 10 000 mil. Det kanske de vet nu som köpte den då…Efter helgen så erbjöds jag att få bilen hämtad alternativt åka in med den till Peugeot. Jag valde det senare och fick en pratstund med en säljare och en offert på bilen. Då hade jag i och för sig tittat på andra bilar i samma veva och dessvärre var väl inte uppföljningen något vidare från säljaren, vilket knappast resten av bolaget ska lastas för. Problemet blir ju just detta om bolaget har en approach mot kund med servicen för att skaffa lead och köpare som sedan inte är förankrat ner i säljorganisationen. Då stoppar ju stora delar där och det borde Peugeot ta tag i.

 
Hur som helst, så är det själva försäljningsapproachen jag gillar. Att erbjuda en bil att prova för presumtiva kunder och åka runt med, samt åka fram med den till ditt hem. Det kallar jag service. Det kan knappast vara en stor kostnad mot vad det kan ge i försäljning. Jag gillar att de tänker på kunden i första hand och att de vill ge kunden en bra upplevelse och intryck av bolaget.